De schakelklas als rustpunt

Tessa is zeventien jaar en maakt sinds de coronatijd gebruik van de schakelklas. Ze bakte vroeger niets van haar toetsen, omdat ze niet kon plannen. In de schakelklas vindt ze rust en orde.

Prikkels

Als je van de basisschool naar het voortgezet onderwijs gaat, verandert er best veel: een nieuwe klas, een nieuw gebouw, verschillende vakken, misschien wel zes leraren op een dag en dan ook nog het huiswerk… De meeste leerlingen zijn na een paar weken gewend aan het nieuwe, drukke schoolleven. Sommige leerlingen hebben hier meer moeite mee. Vind je het moeilijk om met veel prikkels om te gaan? Heb je ADHD, word je snel boos, raak je gauw het overzicht kwijt of vind je het eng om naar school te gaan? Voor die leerlingen hebben we op de Fruytier de schakelklas. Het werkt zo: je zit in een gewone klas met een mentor die jou goed kent. Op bepaalde momenten mag jij in een aparte ruimte tot rust komen en krijg je hulp van een begeleider om de draad weer op te pakken.

Begeleiding

Mevrouw Liefting-Schouten is een van de schakelklasbegeleiders: “Als het even niet gaat, bijvoorbeeld door chaos in je hoofd, helpen we je. Met het plannen van het huiswerk, het aanbrengen van structuur in het schoolwerk, praten we over hoe je het beste kunt leren of wat je kunt doen als je hoofd niet meer lijkt te werken bij een toets. Ook als het niet zo goed gaat in de les, omdat de leraar of lerares het lastig vindt als jij altijd antwoorden door de klas roept, staan we voor je klaar. Op deze manier krijg je een duwtje in de rug, zodat je het na een tijdje weer zelf kunt doen. Soms word je individueel begeleid, soms in kleine groepjes met andere leerlingen.”

Leerling Tessa

Tessa is zeventien jaar en maakt sinds de coronatijd gebruik van de schakelklas. In de onderbouw twee uur in de week, nu ze in de bovenbouw zit elke dag een uur. Ze bakte vroeger niets van haar toetsen, omdat ze niet kon plannen. Daarnaast heeft ze last van overprikkeling in de gewone lessen. “In de schakelklas heerst rust en orde, waardoor ik kan ‘ontprikkelen’. Daarnaast is het ook gewoon gezellig. Als mijn planning op orde is en mijn overprikkeling wat minder of weg is, geeft dat rust aan mijn schooldagen en is het doel van de schakelklas bereikt!” Tessa is heel positief over de manier van werken in de schakelklas: “Als het nodig is, word je gewoon opgevangen. De begeleiders doen echt hun best om je zaken op orde te brengen, al is het maar door een kort gesprekje. Dat biedt een veilige haven.”

Aanmelden

Als je aangemeld wordt op de Fruytier, kom je in een gewone klas. Als de mentor en andere leraren vinden dat jij baat hebt bij de schakelklas, dan wordt aan de begeleider van de schakelklas gevraagd of je daar terecht kunt. Vervolgens kijkt de begeleider met jou welke doelen je wilt bereiken. In de schakelklas kun jij dan weer ‘opladen’. Plof neer op de lekkere bank in het lokaal en lees een boek. Of werk aan een legpuzzel. Fijn voor je drukke hoofd!

Lees ook het verhaal van

Lees alle verhalen

Hier ben je veilig

Dat is het jaarthema van 2024-2025 op onze school. Onder veiligheid valt heel veel: veiligheid als je op de fiets naar school gaat, veiligheid in het omgaan met de spullen die van je school krijgt en natuurlijk veiligheid in het omgaan met elkaar. Dit betekent dat we niet willen dat er iemand gepest wordt en dat dus ook niemand zelf pest.
Lees het hele verhaal

Brugklaspraat | 4 leerlingen vertellen over klas 1

Zit je in groep 8 en ga je naar de Fruytier? Misschien vind je het wel spannend en zie je er een beetje tegenop. Rianke, Nora, Ise en Rosalie weten wat het is om naar de brugklas te gaan. Ze vertellen je graag hoe zij het vinden in klas 1.
Lees het hele verhaal

Caroline | Een lekke band op de eerste schooldag

Na mijn eerste schooldag kreeg ik op de terugweg een lekke band. Gelukkig waren er oudere leerlingen die mij hielpen om de band te plakken. Die avond heeft mijn vader mij nog eens uitgelegd hoe ik een band moet plakken.
Lees het hele verhaal

Lucas | Per ongeluk in de verkeerde les

In de eerste week liep ik met mijn vriend de Engelse les binnen. We zochten een plekje en keken om ons heen. Eigenlijk kwam niemand ons bekend voor. Toen zei de leraar: Welkom, ik ga jullie dit schooljaar geschiedenis geven!
Lees het hele verhaal
© JFSG