Verhaal van mevrouw Ouwendijk

Mevrouw Ouwendijk werkt als docent Duits. “Ik geef met heel veel plezier les in de onderbouw havo/vwo en af en toe ook in een vmbo-klas. Naast lesgeven vind ik het mentoraat ook geweldig! Het is mooi als leerlingen je in vertrouwen nemen en persoonlijke dingen durven delen. Sommige leerlingen dragen op jonge leeftijd al veel met zich mee. Het is bijzonder als je in deze levensfase van jongeren een stukje met hen mee mag wandelen.”

“Het is bijzonder als je in deze levensfase van jongeren een stukje met hen mee mag wandelen”

Jezelf op je gemak voelen. Het is misschien wel het belangrijkste voor een brugklasleerling of niet? “Absoluut! De overstap van de basisschool naar de middelbare school kan best als een grote stap worden ervaren. In het mentoraat doe ik veel (kennismakings)spellen, zodat de leerlingen elkaar beter leren kennen en er een fijne band onderling ontstaat. Met name bij de vwo-leerlingen merk ik dat ze moeite hebben om echt goed te leren. Op de basisschool ging het deze leerlingen vaak makkelijk af. Daarom besteed ik ook aandacht aan het plannen en leren leren.”

Goede band opbouwen
Mevrouw Ouwendijk zet in haar mentoraat sterk in op het open contact met leerlingen. “Alles is nieuw en voor sommige leerlingen spannend. Dat maakt dat ze ook nog makkelijk contact zoeken met mij als mentor en dat helpt om snel een band op te bouwen. Vaak helpt het dan om uitgebreid te vertellen hoe alles werkt. Ik geniet met name van het enthousiasme waarmee de leerlingen binnenkomen. Ze vertellen nog allerlei verhalen over de basisschool en thuis.”

Laagdrempelig contact
Ook ouders/verzorgers spelen hierin een belangrijke rol. “Dat is waar. Ik wil richting mijn leerlingen graag laagdrempelig zijn en ik hoop dat de ouders dat contact ook zo ervaren. Als docent kan je een leerling op school helpen, maar als ouder kan je dat thuis doen. Als er een gezamenlijk plan is dan kan je een leerling verder helpen. Is dat niet het geval dan kom je vaak ook niet verder. Verder kennen ouders hun kinderen natuurlijk het best. Zij kunnen dan ook benoemen wat goed werkt bij hun kind. Ik probeer als er zorgen zijn over een leerling snel contact met hen op te nemen. Andersom gebeurt het ook regelmatig dat een ouder contact met mij opneemt om zorgen te delen.”

Bezoek de open middag!
Zou je de Fruytier bij anderen aanbevelen? “De Fruytier is een school waar de zorg voor kinderen hoog aangeschreven staat. Ik heb enthousiaste en fijne collega’s die de leerlingen graag de nodige kennis van hun vak bijbrengen, maar bovenal de leerlingen willen wijzen op de Heere en Zijn werk. De open middag op school is zeker een aanrader om even sfeer te komen proeven.”

Een kijkje in je eigen hart
Volgens de enthousiaste docent is een goede band met de leerlingen het meest belangrijk mij het lesgeven. “Als de leerlingen zich gezien voelen en waardering voor je hebben, doen ze vaak beter mee in de les en zetten ze zich beter in voor je vak. Om een band op te kunnen bouwen is het ook belangrijk om ook wat van je zelf als docent te laten zien. Leerlingen zijn daar nieuwsgierig naar. Natuurlijk is een gepaste afstand belangrijk, maar de leerlingen een kijkje laten nemen in jouw eigen hart is goed. Juist dan kan je de leerlingen wat meegeven, ook als het gaat over een relatie met de Heere.”

Lees ook het verhaal van

Lees alle verhalen

Verhaal van meneer Ten Bolscher

Meneer ten Bolscher werkt sinds december 2018 op de locatie in Apeldoorn. “Op dit moment ben ik als leraarondersteuner werkzaam in team vmbo-onderbouw. Met collega Wisse geef ik de vakken Pso (Praktische Sector Oriëntatie) en D&P (Dienstverlening en Producten). Ook ben ik samen met collega Smienk gastheer van het lesplein, beheren we het absentiesysteem vmbo-onderbouw en bovenbouw TL en regelen we bijvoorbeeld excursies en de Cito-toetsen. Kortom; een veelzijdige baan.”
Lees het hele verhaal
© JFSG