Voor wie?
Voor sommige leerlingen is een dag van veel verschillende lessen, diverse docenten en veel prikkels te intensief om vol te houden. Zij raken overprikkeld. Dit kan zich uiten in gedrag of in verminderde prestaties. Hierdoor kunnen zij even niet meer goed meekomen in de klas. Vaak zijn dit leerlingen met AD(H)D, autisme of verzuim. Soms zijn andere factoren de reden van overprikkeling of chaos.
Wat doen we?
De schakelklas is gesitueerd in een lokaal op een rustige plek midden in de school. De klas is het grootste deel van de week open. Er zijn rustige werkplekken. Er is altijd een kleine groep leerlingen tegelijk aanwezig zodat er rust, tijd en ruimte is voor persoonlijke begeleiding. Afhankelijk van het arrangement kan er een gesprek worden gevoerd om te bespreken hoe het gaat en wat er nu nodig is. Soms pakt een leerling zelfstandig schoolwerk op of leest even een boek om tot rust te komen. Er zijn ook leerlingen die op vaste momenten in de schakelklas komen voor een gesprek of het (leren) maken van een planning. Het doel is altijd dat de leerling, naast tot rust komen, werkt aan doelen om weer zelfstandig te kunnen meedraaien in de klas.
Als de leerling een arrangement voor de schakelklas krijgt blijft de gewone klas het uitgangspunt voor de leerling. De begeleiding in de schakelklas ondersteunt dit proces.
Waar?
Leerlingen kunnen in Apeldoorn, Uddel en Rijssen gebruik maken van de schakelklas op locatie.
Meer informatie
Meer informatie over de schakelklas vindt u in onze folder.
Aan wie kan ik mijn vraag stellen?
Hebt u een vraag over de schakelklas? Mail uw vraag naar mevrouw G.G.A. Dorst-Koeman (ondersteuningscoördinator) via do@jfsg.nl.