Toetsen en cijfers spelen een grote rol in ons onderwijs. Hoe we toetsen, is vaak heel bepalend voor hoe we kijken naar ons onderwijs en onze leerlingen. Het thema van deze miniconferentie, goed samenwerken als team om onze leerlingen in de basis te ondersteunen, is ook van toepassing op de toetspraktijk. Hoe kunnen we met de manier van toetsen en het geven van cijfers recht doen aan de leerling? Het doel van deze workshop/minilezing is om met elkaar stil te staan bij de mogelijkheden om de toetspraktijk in de school zo te ontwerpen dat deze een positieve bijdrage levert aan de (persoonlijke) vorming van leerlingen. We staan stil bij wat theorie en gaan samen in gesprek aan de hand van kleine vragen/vraagstukken uit jullie onderwijspraktijk.
Biografie Elizabeth Langeveld
Ik ben Elizabeth Langeveld en werk als (zelfstandig) toetsexpert (Lab11 en SLO) en onderzoeker (Erasmus Universiteit). Ik houd mij dagelijks bezig met toetsen, beoordelen en examineren in allerlei contexten. De afgelopen jaren vooral in het voortgezet onderwijs, waarop ook mijn promotieonderzoek is gericht, namelijk de toetscultuur van het vo in Nederland. Ik ben geboeid door het onderwerp omdat onderwijs en toetsen over veel meer gaat dan het maken van een goede toets of het geven van een cijfer; het is een middel om te kijken, te vertellen, te beslissen en te sturen en is in zichzelf nooit neutraal. Ik vind het leuk om me daarmee bezig te houden en samen met betrokkenen de kennis over toetsing en examinering te vergroten.