Inzicht/capaciteiten
De leerling:
- heeft een beperkte woordenschat en vertoont vaak tekorten op het terrein van leesvaardigheden;
- kan de leerstof enigszins reproduceren;
- leert voornamelijk door praktisch bezig te zijn in een betekenisvolle omgeving;
- reageert vaak primair en enthousiast vanuit eerste gevoelens;
- is gevoelig voor de omgeving;
- heeft ruim de tijd nodig;
- heeft sturing en structuur nodig.
Studiehouding/motivatie
De leerling:
- heeft ondersteuning nodig bij het maken van huiswerk;
- heeft ondersteuning nodig bij het organiseren van zijn schoolwerk.
Studievaardigheden
De leerling:
- kan om hulp vragen;
- kan werken met een planning;
- kan aangereikte informatie verwerken;
- heeft hulp nodig bij reflectie op eigen gevoelens en gedragingen.
Zelfstandigheid
De leerling:
- kan met hulp eenduidige en overzichtelijke opdrachten zelfstandig uitvoeren.
Samenwerken
De leerling:
- kan met hulp in een gestructureerde omgeving in kleine groepen zelfstandig opdrachten uitvoeren;
- kan redelijk samenwerken met een ander.
Verschillen pro-bl-lwo
Om goed het onderscheid te kunnen maken tussen pro, bl en lwo is er voor u de volgende kijkwijzer.
Aanmelden bl met lwo
Om te kunnen aanmelden voor een basisberoepsgerichte leerweg (bl) met leerwegondersteuning (lwo) is er naast de gebruikelijke aanmelding met OSO-documenten een apart formulier nodig.
Het is van belang leerlingen aan te melden voor 1 maart 2022. Het meten van de schoolvorderingen is aan te bevelen in de maanden december en januari.