Toelatingscriteria
- De leerling heeft meer begeleiding nodig dan in de reguliere setting geboden kan worden.
- Er is een actueel en compleet leerlingendossier.
- Er is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) cluster 4.
- Er is een intakegesprek met de intakecommissie, bestaande uit een orthopedagoog, de sociaal-psychologisch leerlingbegeleider en de teamleider.
- Er is een positief plaatsingsadvies, afgegeven door de commissie van begeleiding van cluster 4.
Intakeprocedure
- De toelating tot cluster 4 verloopt via twee sporen:
1. inschrijving bij de Obadjaschool;
2. registratie bij de Jacobus Fruytier scholengemeenschap en aanmelding betreffende de identiteit.
- Ouder(s)//begeleidende instantie(s) zijn vertegenwoordigd tijdens een intakegesprek.
- Er vindt dossieroverdracht plaats vanuit ouder(s) en toeleverende school.
Studievaardigheden en houding
- Studievaardigheden, werkhouding, inzicht, zelfstandigheid en motivatie zijn gegevens die in het leerlingendossier moeten staan.
- Inhoudelijk zijn deze items niet doorslaggevend voor de plaatsing van een leerling.
Sociaal-emotioneel ontwikkeling
- De leerlingproblematiek moet (duidelijk) in kaart te brengen zijn na een intakegesprek.
- De leerling moet in staat zijn om een schoolprogramma op de cluster 4-afdeling te volgen.
Voorkomende en gediagnosticeerde gedragsdiversiteit
PDD-NOS / klassiek autisme / syndroom van Asperger / aan autisme verwante stoornis
Kenmerken:
- Verhoogde behoefte aan structuur (overzicht)
- Gehecht zijn aan routine en eenduidigheid (in taken en begeleiding)
- Moeite met sociale contacten en beperkt invoelingsvermogen
- Bijzondere interesses in een of meer onderwerpen
- Vaak een kloof tussen cognitieve intelligentie en emotionele intelligentie
AD(H)D
- Bovengemiddelde (ervaren) onrust
- Bovengemiddelde hyperactiviteit (ADHD)
- Aandachtsproblemen
- Concentratieproblemen
- Moeite meerdere taken tegelijk te doen
- Moeite met het opvolgen van instructies
- Vaak dingen kwijt zijn en vergeten
- Snel afgeleid door prikkels van buitenaf
Angststoornis
- Paniekaanvallen (transpireren, trillen/beven, naar adem snakken, misselijkheid/buikklachten)
- Vermijden van situaties waar ze bang voor zijn
- Angst voor mensenmassa’s/reizen/reizen met de bus of trein
- Angst voor school of voor presteren (faalangst)
- Vermijding van sociale situaties uit angst om in verlegenheid te raken
- Smetvrees
- Bang om alleen gelaten te worden (bang om bij moeder vandaan te gaan)
(Manische) depressie
Bij depressie:
- Verlies van interesse of plezier
- Prikkelbare stemming
- Eet- en/of slaapproblemen
- Onterechte schuldgevoelens en gevoelens van minderwaardigheid
- Minder concentratie
- Psychomotorische remming
- Suïcidegedachten
Bij manische depressie:
- Overschatting van eigen kunnen en zijn
- Periodes van uitgesproken blijdschap
- Slecht slapen
- Medicijnen niet in willen nemen
Schizofrenie
Waarneembare kenmerken:
- Wanen
- Hallucinaties
- Vervlakking van gevoel, gedachten, spraak
- Futloosheid en onbeweeglijkheid
- Extreem negativisme
- Extreem gevoelig voor stress
- Verlies van energie
- Achteruitgang in zelfverzorging
- Angst
- Achterdocht
- Te uitgesproken belangstelling voor geloofszaken, filosofie, paranormale onderwerpen
Hechtingsproblematiek
- Afwijzendheid tegenover de meest nabije figuren, of juist het tegenovergestelde
- Geen lichaamscontact of intimiteit
- Voelt zich tekort gedaan, lokt afwijzing uit
- Geen oogcontact
- Wantrouwend
- Komt veel voor bij adoptiekinderen
- Vertoont soms provocerend seksueel gedrag
- Beperkingen in het aangaan van vriendschappen
- Escalerende machtsstrijd met gezaghebber
- Vraagt voortdurend aandacht
ODD
- Vaak opstandig of weigert zich te voegen naar regels
- Vaak driftig
- Ruzie met volwassenen
- Ergert vaak met opzet anderen
- Geeft de ander vaak de schuld van eigen fouten
- Vaak boos en gepikeerd
Overige stoornissen
Selectief mutisme
- Niet praten in bepaalde omgevingen of ruimtes
- Angstig
NLD
- Kloof tussen verbale en performale intelligentie
- Blijft vaak hangen in details
- Letterlijk geheugen
- Zwakke schrijfmotoriek
- Moeite met inzichtelijk rekenen
- Moeite met probleemoplossend denken
- Zwakke planning
Posttraumatische stressstoornis (PTSS)
- Angst naar aanleiding van prikkels die samenhangen met ernstige stressfactoren
- Herbeleving van trauma
- Ontkennen van traumatische gebeurtenis
- Vermijdingsgedrag
Rouwproblematiek
- Agressief gedrag
- Stil/afwezig gedrag
- (zie sommige kenmerken bij hechtingsproblematiek)
Uitgestelde diagnose
- Enkele kenmerken van een stoornis komen voor, maar onvoldoende om gediagnosticeerd te worden.